Sin City: A Dame to Kill For (2014)

SIN CITY - A DAME TO KILL FORAm văzut acum câțiva ani un film tare de tot. Sin City se numea și îmi aduc aminte că avea niște dialoguri senzaționale, desprinse parcă din filmele noir ale anilor 50-60 (în care fiecare replică era rostită cu scopul de impresiona spectatorul) și acea notă extremă de violență și sexualitate care pe vremea lui Robert Mitchum era inimaginabilă. Dau acum pe fast forward și mă trezesc în 2014, la 9 ani de la lansarea filmului pe care vi l-am descris mai sus. Și iată că apare acest sequel, când poate nimeni nu se mai aștepta, cu cei doi creatori ai originalului pe copertă (Frank Miller și Robert Rodriguez) și cu o distribuție la fel de generoasă. Așa că mă aflu într-o mică încurcătură. La ce să mă aștept — la o nouă capodoperă neo-noir sau la un fel de parodie neintenționată a primului Sin City? Ca de obicei, răspunsul e undeva pe la mijloc.

Filmul e împărțit în trei fire narative principale. Avem mai întâi povestea lui Dwight (jucat de Josh Brolin), un detectiv particular cu un apetit pentru oase rupte, dar și cu o mare slăbiciune — e sedus (și cine n-ar fi) de superba Ava (Eva Green). M-am născut într-o seară, dar nu aseară, îl auzim zicând la un moment dat în film, dar degeaba; când vine vorba de Ava nu mai gândește limpede. Așa că-l ia pe Marv (Mickey Rourke) și se oferă s-o ajute pe femeie să scape de violentul ei soț, pe motiv că cică nenorocitul o bătea crunt. A doua povestire îl are în prim-plan pe Johnny (Joseph Gordon-Levitt), bastardul senatorului Roark (Powers Booth), care vine în Basin City ca să se răzbune pe taică-su. Episodul e frumos stilizat, dar e cam sec și nu prea are suspans. Noroc cu interpretarea bună a lui Levitt și cu apariția scurtă dar eficientă a lui Christopher Lloyd, în rolul unui doctor nebun care folosește bețișoare de la înghețată pe post de atele — după ce le suge înainte. Iar a treia povestire (cea mai slabă după mine) ne vorbește despre Nancy (Jessica Alba), care după asasinarea lui Hartigan îmbină crizele de beție cu vizitele la poligon, încercând să pună cap la cap un plan de răzbunare.

Deși stilul de filmare a rămas la fel de superb — poate cu mențiunea că elementul surpriză s-a cam stins în cei aproape zece ani scurși între cele două filme — pelicula păcătuiește puțin la capitolul fluiditate. Poveștile care altădată erau interconectate și interdependente, acum au fost pur și simplu lipite la montaj una de alta, fără a da senzația că există vreo relație între ele. Din acest motiv, n-am putut să scap de senzația că filmul e mult mai bun luat pe bucăți, decât luat ca întreg. O altă problemă pentru mine a fost povestea lui Nancy, lungită foarte mult prin adăugarea unor slow-motionuri și flashback-uri redundante și clișeice — probabil că producătorii nu s-au mai omorât cu firea și au pus pur și simplu multe cadre de umplutură cu Jessica Alba dansând (noroc că e ceva la care se pricepe de minune) peste care au adăugat voiceoverul cu gândurile lui Nancy și bocelile lui Bruce Willis. Dar chiar și cu aceste probleme, A Dame to Kill For e un film excelent mai ales datorită lui Eva Green. Cât timp se plimbă ea prin fața camerei, goală sau îmbrăcată (dar mai ales goală), se plimbă și ochii noștri pe ecran.

De fapt, Eva Green mi-a confirmat o bănuială pe care o aveam mai demult, aceea că ar fi avut o carieră de success în cinema și dacă s-ar fi născut cu 50 de ani mai devreme. Are acea frumusețe clasică, care nu se demodează cu timpul și care nu are nevoie de niciun accesoriu pentru a da bine pe ecran. În A Dame to Kill For ea e piesa de rezistență. Roluri bune mai fac și Mickey Rourke, al cărui personaj, Marv, e de departe feblețea mea (și includ aici și primul Sin City) sau Joseph Gordon-Levitt — aici în rol de pokerist imbatabil — dar în opinia mea Eva Green m-a înrobit în filmul ăsta. Ea, corpul ei și modul cum reușește să reprezinte exact acea linie subțire care separă ceea ce este sexy, excitant, de ceea ce este periculos. A Dame to Kill For e departe de a fi un film perfect, dar e mai interesant și mai creativ decât 99,9% din prostiile care ies de la Hollywood în fiecare an. Să nu uităm asta.

DIVIDERSin City: A Dame to Kill For, Thriller / Crime, SUA, 2014, 103 min., R: Robert Rodriguez & Frank Miller, Cu: Josh Brolin, Eva Green, Powers Boothe, Joseph Gordon-Levitt, Mickey Rourke, Jessica Alba, Rosario Dawson, Bruce Willis, Juno Temple, Dennis Haysbert.div